Jak stworzyć projekt partnerski po zmianach w Ustawie Wdrożeniowej?


Zmiany w Ustawie Wdrożeniowej, które weszły w życie 2 września br., to szereg nowych regulacji m.in. w zasadach tworzenia partnerstw w projektach realizowanych w ramach Regionalnych Programach Operacyjnych  na lata 2014-2020. O czym należy pamiętać tworząc tzw. projekt partnerski?

Zmiany, jakie nastąpiły w Ustawie Wdrożeniowej w zakresie tworzenia partnerstw, są następujące:

  • ustawa doprecyzowuje, że podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (PZP), inicjujący projekt partnerski, dokonuje wyboru partnerów spośród podmiotów innych niż wymienione w art.3 ust. 1 pkt 1-3a tej ustawy z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania podmiotów (art. 33 ust. 2),
  • wskazano, że wybór partnera ma nastąpić przed złożeniem wniosku o dofinansowanie (art. 33 ust. 3),
  • ustawa nakłada na podmiot, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych, niebędący podmiotem inicjującym projekt, obowiązek podania w Biuletynie Informacji Publicznej informacji o rozpoczęciu projektu partnerskiego, uzasadnienia przyczyn przystąpienia do realizacji projektu partnerskiego oraz informacji o tym, kto jest partnerem wiodącym w projekcie (art. 33 ust. 4a).
  • wykreślono art. 33 ust. 6 dotyczący zawierania partnerstwa pomiędzy podmiotami powiązanymi. Tym samym przestał funkcjonować zakaz zawierania partnerstw przez podmioty powiązane.
  • dodano możliwość zmiany partnera, przy czym wymaga to zgody właściwej instytucji oraz musi być uzasadnione koniecznością zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji projektu (art. 33 ust. 3a).

Partnerstwo

Projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego mogą być realizowane przez kilka podmiotów w formie partnerstwa, na podstawie porozumienia albo umowy o partnerstwie. Takie działanie jest urzeczywistnieniem jednej z bardzo istotnych zasad horyzontalnych dotyczących wykorzystania funduszy strukturalnych,wskazanej w przepisach rozporządzeń unijnych, oraz zgodne z preferencjami dla wielu obszarów wsparcia.

Poniżej przedstawimy regulacje w zakresie projektów partnerskich wynikają z przepisów art. 33 ustawy wdrożeniowej. Współpraca podmiotów uczestniczących w realizacji projektu może być organizowana w różnych formach, w zależności od stopnia zaangażowania danej instytucji oraz etapu realizacji konkretnego przedsięwzięcia. I tak współudział podmiotów w realizacji projektu może polegać na:

  • poparciu dla celów projektu (np. w formie listu intencyjnego, deklaracji poparcia,porozumienia, umowy przedwstępnej) wyrażonym przez podmioty, których udział jest uzasadniony z punktu widzenia efektów projektu;
  • udostępnieniu przez inny podmiot zasobów ludzkich, technicznych i organizacyjnych do realizacji projektu;
  • przekazaniu wkładu finansowego przeznaczonego na realizację zadania niebędącego zadaniem własnym donatora;
  • zaangażowaniu kapitału prywatnego w realizację projektu;
  • współpracy opartej na porozumieniu/umowie przewidującej oddanie infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu w zarządzanie jednej ze stron;
  • pełnieniu przez jeden z podmiotów współpracy funkcji inwestora zastępczego;
  • zlecaniu zadań publicznych innym podmiotom spoza sektora finansów publicznych;
  • zakupie towarów lub usług od innych podmiotów;
  • partnerstwie publiczno-prywatnym;
  • współpracy w przypadku, której odrębne przepisy przewidują inne sposoby określania podmiotów wspólnie realizujących projekt np.konsorcja naukowe, o których mowa w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki

Jednakże musisz pamiętać, że za partnerstwo uważana będzie tylko taka współpraca podmiotów, która spełnia definicję partnerstwa przedstawioną poniżej.

Partnerstwo oznacza zaangażowanie we wspólną realizację projektu co najmniej dwóch samodzielnych, podmiotów,wymienionych we wniosku o dofinansowanie projektu, których udział jest uzasadniony, konieczny i niezbędny, gdyż może przyczynić się do osiągnięcia celów projektu w wymiarze większym niż przy zaangażowaniu w jego realizację jedynie wnioskodawcy, spowodować synergię albo umożliwić całościowe potraktowanie zagadnienia, którego dotyczy projekt.

Przy czym wspólna realizacja projektu polega na wniesieniu przez partnerów do projektu zasobów ludzkich, organizacyjnych, technicznych lub finansowych, stosownych do zakresu wykonywanych zadań.Wdrażanie projektu partnerskiego powinno odbywać się na warunkach określonych w porozumieniu albo umowie o partnerstwie z zastrzeżeniem, że stronami porozumienia albo umowy o partnerstwie–zgodnie z art. 33 ust. 6 i 7 ustawy wdrożeniowej–nie mogą być podmioty wykluczone z możliwości otrzymania dofinansowania (np. na podstawie art. 207 ust.4 ustawy o finansach publicznych albo art.12 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz  podmioty powiązane w rozumieniu Załącznika l do Rozporządzenia Komisji (UE) nr651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu(ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych). Przy czym należy zaznaczyć, że ustawodawcy nie chodziło o „podmioty” w rozumieniu art.3 ust. 3 załącznika I do rozporządzania nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. (czyli przedsiębiorstwa powiązane), a jedynie o „powiązania” w rozumieniu tego przepisu. Co oznacza, że przywołane wcześniej regulacje mają zastosowanie nie tylko do przedsiębiorców, o których mowa w przepisach o pomocy publicznej, ale do wszystkich podmiotów (objętych i nieobjętych pomocą publiczną), a zatem również do jednostek samorządu terytorialnego i jednostek z nimi powiązanych.