Poradnik dla funduszowców dotyczący praktycznych kwestii jak pisać o zasadzie równości szans i niedyskryminacji.


Wiele razy na naszych szkoleniach słyszymy pytania od uczestników dotyczące kwestii w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w projektach UE – zarówno projektach twardych jak i miękkich.

Wielokrotnie podpowiadamy ciekawe i sprawdzone sposoby w tym zakresie. Jednak obecnie mamy dla was coś wyjątkowego. Dla wszystkich, którzy zapiszą się do naszej bazy email przez formularz dostępny na stronie  (lub wyślą maila na adres (kontakt@wid.edu.pl) z taką prośbą wyrażając zgodę na dopisanie do bazy email i przesyłanie naszych ofert marketingowych), prześlemy Poradnik mówiący o tych zagadnieniach. Uważamy, że jest on bardzo ciekawym opracowaniem przydatnym każdemu kto przygotowuje projekty o dofinansowanie.

Mamy nadzieje, że będzie ona dla was przypadku. A o innych sposobach dowiecie się na naszych szkoleniach.

Poniżej fragment zachęcający Państwa do zapoznania się z tym opracowaniem:

(…) Dobrym przykładem zintegrowania dostosowanych pojazdów z infrastrukturą komunikacyjną są zrealizowane w ramach EFRR przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni projekty „Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta” i „Zwiększenie konkurencyjności transportu publicznego w Gdyni, dzięki przebudowie infrastruktury komunikacji zbiorowej wraz z zakupem nowoczesnego taboru”. 

W ramach tych projektów na peronach autobusowych zainstalowano nawierzchnie fakturowe przeznaczone dla osób z dysfunkcjami wzroku oraz zastosowano innowacyjne rozwiązanie zakończenia peronu krawężnikiem naprowadzającym (patrz zdj. 1-3). Taki krawężnik ułatwia kierowcom zaparkowanie pojazdu blisko krawędzi peronu, aby umożliwić wsiadanie nie tylko osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, ale także seniorom i opiekunom małych dzieci. Program, w ramach którego Gdynia zakupiła nowy tabor i zmodernizowała infrastrukturę, uwzględnił także szkolenia dla kierowców i kontrolerów biletów gdyńskiej komunikacji z zakresu kultury osobistej i zachowań wobec osób z niepełnosprawnością. To ważny element, uświadamiający pracownikom przedsiębiorstwa komunikacyjnego różnorodne potrzeby osób niepełnosprawnych. Przykład gdyńskich projektów pokazuje zintegrowaną interwencję w obszarach odpowiadających wielu celom tematycznym (CT 3, CT 4, CT 5, CT 7), a poprzez zastosowanie rozwiązań przyjaznych osobom z niepełnosprawnościami może wpływać na wzrost ich zatrudnienia oraz poprawę dostępu do edukacji i poprawę jakości życia mieszkańców (w tym seniorów), co wspiera interwencje przewidziane w ramach CT 8, CT 9 i CT 10

Inną ciekawostką tego opracowania jest zaprezentowanie kilkunastu list sprawdzających do danych rodzajów projektów np. lista sprawdzająca jak sprawdzić, czy inwestycja (budynek) jest dostępny dla wszystkich? Itd.

Inny fragment:

„(…) Co to znaczy, że biuro jest dostępne architektonicznie? Podstawowe cechy, jakie powinno spełniać biuro projektu, to: właściwa szerokość drzwi (minimum 90 cm), brak stopni i progów, biuro na poziomie zero lub dostępne przy pomocy windy, platformy przyschodowej lub podnośnika oraz dostępna toaleta (więcej cech dostępnego budynku zawiera załącznik nr 6 do niniejszego poradnika: Lista sprawdzająca: Jak sprawdzić, czy inwestycja (budynek) jest dostępna dla wszystkich?).”