Przekonaj się, jak uniknąć błędów i odnieść sukces. Artykuł magazynu „Fundusze unijne w pytaniach i odpowiedziach”


FU_winieta

Beneficjenci często popełniają błędy, które mogą zaważyć na powodzeniu projektu. Znajomość występujących nieprawidłowości oraz pomyłek we wnioskach może być dla Ciebie wskazówką, na jakie trudności możesz napotkać w procesie ubiegania się o środki unijne. Taka świadomość wpłynie także na motywację do lepszego przygotowania się do procedury związanej z uzyskaniem środków finansowych.

Nieprawidłowość, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013, oznacza każde naruszenie prawa unijnego lub prawa krajowego dotyczącego stosowania prawa unijnego, wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego zaangażowanego we wdrażanie EFSI, które ma lub może mieć szkodliwy wpływ na budżet Unii poprzez obciążenie budżetu Unii nieuzasadnionym wydatkiem.

Beneficjenci często borykają się z problemami w zakresie aplikacji SL 2014. Dlatego nie brakuje wielu przykładów błędów popełnianych w regionalnych programach operacyjnych.

Przykład 1.

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Departament Rozwoju Regionalnego, diagnozuje m.in. trudności dotyczące:

  • pierwszego logowania do aplikacji;
  • logowania się za pomocą certyfikatu kwalifikowanego;
  • rozliczania projektów partnerskich (tworzenie i edytowanie częściowych wniosków o płatność).
  • wypełniania danych w zakresie monitorowania uczestników projektu;
  • wydajności aplikacji.

W wielu przypadkach beneficjenci nie korzystają z Podręcznika Beneficjenta SL 2014, pomimo że zawiera cenne wskazówki na temat obsługi aplikacji. Dużą trudność sprawiają również załączniki do wniosku o płatność, szczególnie te związane z wyborem wykonawcy zgodnie z zasadą konkurencyjności. Aktualnie trwa kampania informacyjna RPO WP, podczas której zwracana jest uwaga na często popełniane błędy związane z wyborem wykonawców w ramach projektu.

Przykład 2.

W RPO-Lubuskie 2020 systematycznie występujące uchybienia, według Wydziału Kontraktacji Inwestycji Gospodarczych, Departament Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego to:

  • brak kompletu wymaganych załączników w formie papierowej i/lub elektronicznej (w systemie LSI 2020);
  • różnice w przedkładanych dokumentach, np. pomiędzy wnioskiem a załącznikami;
  • brak dokumentów finansowych za ostatni zamknięty kwartał, a także informacji dodatkowej do sprawozdań finansowych za poszczególne lata;
  • błędne potwierdzanie za zgodność kopii dokumentów;
  • niewłaściwe podpisywanie dokumentów.

Niejednokrotnie występuje również błędne oznaczenie pomocy dla poszczególnych wydatków i tym samym niewłaściwie określony poziom dofinansowania. W zakresie budżetu popełniane są także błędy polegające na wpisywaniu niekwalifikowanego VAT do wydatków kwalifikowanych.

Autor

dr Agnieszka Szuszakiewicz-Idziaszek

specjalista ds. funduszy unijnych, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim

Artykuł ukazał się w miesięczniku „Fundusze unijne w pytaniach i odpowiedziach” (nr 48, październik/listopad 2017 roku).

https://funduszeunijne.wip.pl/

f9651832

W związku z wieloma błędami i nieprawidłowościami pojawiającymi się w tym zakresie WID Wrocławska Inicjatywa Doradcza, organizuje sukcesywnie dla Beneficjentów funduszy europejskich, ciekawe szkolenia warsztatowe pn. „Jak skutecznie napisać i rozliczyć projekt inwestycyjny dofinansowany ze środków UE 2014 – 2020„. Najbliższe szkolenia odbędą się w dniach:

  • 9-10 listopada 2017 roku w Karpaczu (brak miejsc)
  • 7-8 grudnia 2017 roku w Karpaczu

Podczas szkolenia zostaną omówione elementy niezbędne do zaplanowania i przygotowania dobrego wniosku o dofinansowanie oraz jego późniejszego sprawnego rozliczenia. Program szkolenia był wielokrotnie prezentowany na Studiach Podyplomowych z „Zarządzania projektami UE”, ciesząc się bardzo dobrym odbiorem i pozytywnymi opiniami i komentarzami uczestników. Uczestnicy szkolenia zdobędą wiele praktycznych umiejętności niezbędnych do efektywnego zarządzania projektem unijnym. Szkolenie będzie przydatne osobom odpowiedzialnym za tworzącym koncepcje projektów, kierowanie projektem, nadzór finansowy, rozliczanie i sprawozdawczość. W trakcie szkolenie:

  • pokazujemy, jak przygotować się do realizacji projektu europejskiego wskazując praktyczne informacje i przykłady celem zwiększenia szans na dofinansowanie;
  • wskazujemy, jak zaplanować projekt i napisać wniosek o dofinansowanie (PCM);
  • wskazujemy błędy i nieprawidłowości skutkujące zwrotem dotacji, których należy bezwzględnie unikać;
  • przygotowanie uczestników do prawidłowej realizacji projektów współfinansowanych z Funduszy Unijnych, w sposób zapewniający bezpieczeństwo jednostki realizującej projekt współfinansowany ze środków UE, z uwzględnieniem „dobrych praktyk”,
  • „Nauka przez praktykę” ! – Część zajęć prowadzona jest w formie praktycznych warsztatów i dyskusji oraz na podstawie przygotowanych przez trenera „case study”,
  • nabycie praktycznych umiejętności w zakresie stosowania metod i technik efektywnego zarządzania finansowego projektem europejskim,
  • eliminowania błędów i niejasności podczas aplikowania i rozliczania projektu.

 

Zapraszamy do udziału w szkoleniu – w terminie do 15 listopada 2017 roku proponujemy ceny promocyjne.