Pamiętajmy o właściwej promocji projektów UE.


f5119272Obowiązki beneficjentów wynikają przede wszystkim z zapisów Rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej. Zgodnie z nimi beneficjenci mają obowiązek:

• informowania opinii publicznej o pomocy otrzymanej z funduszy unijnych;
• umieszczania w miejscu realizacji projektu, w trakcie jego trwania tablic informacyjnych, a po jego zakończeniu na stałe widocznych i dużych tablic pamiątkowych;

Tablica zawiera co najmniej następujące informacje:

•  rodzaj i tytuł projektu,
•  logo Unii Europejskiej,
•  odniesienie do funduszu, z którego dofinansowany jest projekt
•  hasło określone przez właściwą Instytucję Zarządzającą Programem Operacyjnym (np: „Fundusze Europejskie – dla rozwoju innowacyjnej gospodarki”, „Dotacje na innowacje”).

Informacje określone wyżej powinny zajmować co najmniej 25% całkowitej powierzchni tablicy. Obowiązek zamieszczania odniesienia do funduszu oraz hasła określonego przez Instytucję Zarządzającą nie dotyczy małych produktów projektu lub materiałów, których wymiary bądź technika wykonania uniemożliwiają czytelne zamieszczenie takich informacji. Dodatkowo obowiązki beneficjentów w zakresie informacji i promocji określone są w umowach o dofinansowanie projektu podpisywanych z instytucjami, które pełnią rolę IZ/IP lub IP II (IW) dla działania, w ramach którego projekt uzyskał dofinansowanie. Zapisy umowy o dofinansowanie zobowiązują beneficjenta do ich przestrzegania i będą podlegały weryfikacji w zakresie ich stosowania podczas kontroli projektu.

Jak już wspomniano powyżej, wypełnienie zobowiązań w zakresie promocji projektu będzie weryfikowane w drodze kontroli na miejscu realizacji projektu. Rodzaje kontroli przedstawia poniższy rysunek.

kontrole

∗Kontrola systemowa to kontrola wykonywana przez instytucję nadrzędną w instytucji podległej w zakresie powierzonych do realizacji zadań na podstawie zawartego porozumienia lub umowy. Ten typ kontroli dotyczy IZ, IP i IW (np. IZ prowadzi kontrole w IP i IP II (IW), zaś IP w podległych IP II (IW).
**Kontrola projektów na miejscu – kontrola przeprowadzana przez IW, IP, IZ lub inne uprawnione krajowe lub wspólnotowe instytucje kontrolujące (np. Komisja Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy, Urząd Kontroli Skarbowej, Ministerstwo Finansów) w zakresie realizacji projektu przez beneficjenta na podstawie umowy o dofinansowanie projektu, w miejscu realizacji projektu, w siedzibie beneficjenta, mająca na celu ustalenie czy projekt jest rzeczywiście realizowany lub wykonany, a wydatki poniesione należycie udokumentowane. Kontrola projektów na miejscu dotyczy wszystkich typów projektów, w tym projektów systemowych oraz projektów kluczowych. Kontrola projektów na miejscu może mieć miejsce przed podpisaniem umowy o dofinansowanie (tzw. kontrola ex ante projektu), w trakcie jego realizacji oraz po zakończeniu realizacji projektu. Ten typ kontroli dotyczy beneficjentów projektu.
***Kontrola planowa – kontrola przeprowadzona na podstawie zatwierdzonego rocznego planu kontroli danej instytucji.
****Kontrola doraźna – kontrola przeprowadzona poza planem kontroli w wyniku otrzymania przez instytucję ją przeprowadzającą informacji o podejrzeniu powstania nieprawidłowości w realizacji projektu lub w funkcjonowaniu systemu zarządzania i kontroli.

Jeżeli w wyniku kontroli stwierdzone zostaną uchybienia lub nieprawidłowości w zakresie obowiązków dotyczących informacji i promocji, wówczas może dojść do konieczności zwrócenia części lub całości dofinansowania (w przypadku nie wywiązywania się w pełni z obowiązku promocji projektu) lub w przypadku, gdy beneficjent w ogóle nie promuje projektu, umowa o dofinansowanie może zostać rozwiązana. W praktyce jednak wykryte w czasie kontroli przypadki niewywiązywania się z obowiązku promocji stanowią podstawę do sformułowania zaleceń pokontrolnych i najczęściej są przez beneficjentów uzupełniane.